وبگاه رسمی میراث علمی سَلَف (نذر فاطمتین علیهما السلام)

نشر علوم حوزوی به روش سنتی (نذر علمی)
وبگاه رسمی میراث علمی سَلَف (نذر فاطمتین علیهما السلام)
* نشر علوم حوزوی به روش سنتی
* تشکیل حلقه های علمی (مباحثه، تدریس، تحقیق)
* دیدار با علما و بزرگان
* بازگشت به عصر طلایی حوزه های علمیه

#میراث_علمی_سلف
#نذر_علمی

نویسندگان

پیوندهای مفید برای علاقمندان

اساتید و طلاب محترم حوزه های علمیه می توانند در قسمت نظرات، نقدها و گلایه های خود، راجع به امور مختلف آموزشی، پژوهشی، مالی و ... را مطرح نمایند تا این نکات، جمع بندی شده و خدمت مدیر حوزه های علمیه تقدیم شود، بلکه گامی در جهت اصلاح امور برداشته شود. 


نظرات  (۶)

۱۷ آذر ۰۱ ، ۱۶:۳۵ امیرحسین خدادادی

سلام علیکم

افرادی که در راس حوزه ها هستید

اگر واقعا به فکر اسلام هستید چاره اندیشی بفرمایید

و این نظام آموزشی تقلیدی از دانشگاه را اصلاح کنید

پاسخ مدیر:
سلام. سپاس از شما
۲۱ آذر ۰۱ ، ۱۷:۰۳ امین ، طلبه مهندس

سلام علیکم

سنت های حوزوی را احیا بفرمائید. اهل علم را بخاطر نداشتن مدرک های توخالی به کنج خانه نکشانید.

بنای سیستم آموزشی را بر اجتهاد ببندین نه بر تبلیغ ، چه بسا معلمینی که بدون استفاده از وجوهات ، بهتر از یک طلبه ساده تبلیغ می کنند.

در حوزه خواجه نصیر ها داشتیم ، چرا شرایط تولید اینچنین بزرگانی را فراهم نمیکنین؟ لااقل چرا از آنهایی که داریم شناسایی نمی شوند و از آنها به خوبی استفاده نمیشود و امکانات برای آنها فراهم نمی آید؟

چرا بخشی از بودجه ها به سمت ساختمان سازی ها در مناطق فاخر میرود در حالیکه با یک ساختمان ساده در یک مکان معمولی ، حوزه انقلابی بهتر پدید می آید.  

لطفا تخصص محور باشید نه مدرک محور ، ملاک نخبگی سرعت پاس کردن و معدل (بدست آمده از شب امتحان جان کندن) نیست.

 

از دانشگاه آمدیم حوزه به امیدی....خدایا حوزه ی ما را به اصلش برگردان.

پاسخ مدیر:
سلام و تحیت.  احسنتم
۲۱ آذر ۰۱ ، ۲۲:۴۲ سیدمحمد حسینی

سلام و خداقوت.

ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهراء سلام الله علیها را تعزیت عرض میکنم.

از سیاست نژاد پرستی حوزه علمیه اعلام بیزاری می‌جویم:

بنده بخاطر اینکه ملّیتم ایرانی نیست (اهل افغانستانم) اجازه ورود در حوزه سنتی ندارم و به اجبار باید در جامعه المصطفی العالمیه درس بخوانم...

اما بخاطر سطح پائین علمی جامعه المصطفی،  در این مرکز وارد نشدم.

 

و دروس را در حوزه های آزاد آموختم.

الان من هستم آن هم آزاد آزاد...

 

تقدیر و تشکر میکنم از دانشگاه،  

دانشگاهی که یک فرد غیر ایرانی به راحتی می‌تواند در آن تحصیل کند الّا در رشته های انگشت شماری (مثل هوافضا و انرژی هسته‌ای و... ) 

 

اما وای بر حوزه علمیه که بین شاگردان مکتب امام جعفرصادق صلوات الله علیه تفکیک قائل شد... 

 

ایرانی : در حوزه سنتی 

غیر ایرانی : در جامعه المصطفی 

...

 

ان شاالله مسئولین و مدیران حوزه ، جوابگوی حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف،  هستند...

 

اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه 

 

 

تشکر ویژه از وبگاه رسمی میراث علمی سلف.اجرکم عندالله تعالی 

پاسخ مدیر:
سلام و سپاس از شما.  البته طلاب ایرانی نیز در حوزه های سنتی،  آموزش نمی بینند مگر حوزه های خاصی مانند مدرسه نورالرضا علیه السلام در مشهد
۲۵ آذر ۰۱ ، ۱۰:۳۵ خواهری طلبه

سلام علیکم

خدا را شاکرم که حداقلی از دین را در حوزه یاد گرفتم ولی این نتیجه ی دلخواهم نیست و نبوده، البته از نظر حوزه خروجی ها باید همه چیز تمام باشن ولی با کدام برنامه ی صحیح حوزه ،با کدام مطالب، مطالبی که فقط برای نمره باید خونده بشه.

حقیر هم با ذهنیت سنتی بودن حوزه وارد حوزه شدم ولی حیف و صد حیف که حوزه خیلی نمره محور شده و به شدت قانون گرا.

مطالب ساندویچی حوزه ها بدون تفهیم درست و تبیین صحیح اصلا فایده ای نداره، بار علمی طلبه فقط شب امتحان زیاد میشه و بعد از دوسه روز به فراموشی سپرده میشه.

متاسفانه به خاطر همین برنامه های ناصحیح حوزه، دچار مشکلات روحی شدم ،حوزه ای که باید محل آرامش باشد الان شده محل استرس و اضطراب. 

تازه میفرمایند طلبه جذب کنید با این تفاسیر هیچ وقت کسی را تشویق به حوزه نمیکنم، خودم هم اگر از اول میدونستم چه خبره  واردش نمیشدم.

گلایه ها زیاده و گوش شنوا کم. یاعلی

پاسخ مدیر:
سلام و سپاس از شما. البته که سیستم دانشگاهی شده حوزه ها، بسیار آسیب رسانده است اما می توان با همت و تاسی جستن از علمای حقیقی، راه را پیدا کرد و پیش رفت.
۲۱ بهمن ۰۱ ، ۰۰:۵۳ عبدالحسین

نظام ترمی واحدی که باعث میشه بخاطر کمبود زمان استاد سرسری درس بده و بازهم خیلی از محدوده بمونه... و کتاب بصورت ناقص رها شه....  با این نظام مجتهدم پرورش داده میشه؟؟ 

                    بسمه تعالی

سلام علیکم والرحمه

      ۱.درس اخلاق؛  ضرورت استاداخلاق برای طلبه برکسی پوشیده نیست،امامع الاسف حوزه های شهرستان تهی ازاین موردهستن،وبعضی اوقات که باهزار زحمت وبودجه و... استادی دعوت میشود،دریکی دوجلسه که میماند تکرارمکررات میفرمایند وهیچ نتیجه ای حاصل نمیشود بلکه نتیجه منفی دارد.

      ۲.تبلیغ؛  طلبه ی پایه چهار راتلبس موقت میکنند ویا بدون لباس به دبیرستان ونمازجماعت وتبلیغ روستا و... میفرستن البته طلبه ای که متاهل باشه رابه دبیرستان دخترانه هم میفرستن....

      ۳.معیشت؛  چگونه میشود طلبه ای متاهل بانهایت وحداکثر ۳تومن دریافتی که ۲تومن برای اجاره میرود زندگی کند، طلبه مجرد که حداکثر۷۰۰هزار میگیره دریکماه چجور زنده بماند؟!

      ۴.سیرعلمی؛  علم آموزی طلبه دراین نظام رایج حوزه،خلاصه شده است به حضوردرکلاس بخاطرحضوروغیاب اجباری (آنهم اساتیدی که به وضوح ضعف بنیه علمی دارند)وتلخیص و ونمونه سوال خواندن وشب امتحانی وبعدش نمره عالی گرفتن وبدنبال آن بعنوان نخبه وشاگردممتازمعرفی وتقدیر میشود.اما حوزه ها ونظام رایج قدیم وسنتی... 

      ۵.پژوهش؛  بالاجبار بایدسالی یکی دوبار مقاله مثلا علمی بنویسیم وتحقیق مفصل کنیم که کاملا خلاصه میشود در جمع آوری گفتنی های گفته شده ومطالب بزرگان،که هیچ گونه پیشرفتی برای طلبه نیست بلکه پس رفت است.

      ۶.بودجه وهزینه؛  هیچ مدیری(چه درقم وچه شهرستان)خود راملزم نمیداند که درمورد هزینه هایی که میکنند که اکثرا هدررفت بودجه است پاسخگو باشند واصلا نظرخواهی نیز نمیکنند(نتایج خود رادرشوراهای دربسته وخودمانی میگیرند وخلاف تفکر خود را راه نمیدهند)

       ۷.کارکنان؛  درحوزه های شهرستان بهتراست مقداری تعدیل نیرو شود(چندین مورد را اثبات میکنیم که اصلا کارکرد وکاربردی به حضورشان درحوزه نیست)صرف اینکه نیروی قدیمی هستن باید بمانند وچای بخورند وناهار وساعت ۲ ببعد تشریفشان راببرند که شهریه و... راحلال کنند به زعم خودشان.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">